Nechce-li motor naskočit, jedna z prvních otázek, kterou bychom si měli položit je, zda jde do válců benzín. V případě, že nejde, může být jednou z příčin vadné palivové čerpadlo. Ověření jeho funkce je jednoduché. Po odpojení benzínové hadičky od karburátoru a následném ručním pumpování palivo buď vytéká, pak je čerpadlo v pořádku, nebo nevytéká a pak máme potencionální problém.
Tento veskrze elementární test funkčnosti čerpadla však přesto může snadno vést k mylným závěrům, na jejichž základě vynaložíme spoustu zbytečného úsilí ve snaze odstranit ve skutečnosti neexistující závadu. Jde o to, že membránové čerpadlo, zvláště pak to, které je již delší dobu v provozu, začne správně fungovat až v poslední fázi pohybu membrány. Ta je ovládána při ručním čerpání páčkou, za chodu motoru pak vačkou. Může se stát, že po vypnutí motoru je vačka ovládající palivové čerpadlo v takové poloze, že brání pohybu páčky ručního čerpání. Většinou je toto evidentní - páčka má malý chod. Někdy je ale vačka nastavena tak, že chod páčky omezuje jen nepatrně a na první pohled to nemusí být dostatečně zjevné. A protože čerpadlo dodává palivo až v poslední fázi pohybu membrány, je i takto malé omezení chodu páčky ručního čerpání (pohybu membrány) příčinou toho, že palivo z hadičky nevytéká.
Nevytékající palivo při ručním čerpání tedy nemusí nutně znamenat vadné čerpadlo. Často stačí pootočit klikou tak, aby se vačka ovládající palivové čerpadlo za chodu motoru dostala do takové polohy, kdy nebude omezovat chod páčky ručního čerpání. Další příčinou stejného jevu může být prostá absence paliva (prostě došel benzín) nebo třeba ucpání průtokového šroubu u palivové nádrže. V obou těchto případech je náprava zřejmá. I když takový ucpaný průtokový šroub v kombinaci s plnou palivovou nádrží může poskytnout, zvláště někde na cestě, opravdu vzrušující zážitky.