Škoda 1202 STW je nejtypičtějším představitelem řady 1202. Tyto stránky se věnují především modelu STW, ale naleznete zde i základní informace k ostatním modelům stejné typové řady, kterými jsou dobře známá sanitka, zajímavý pick-up , v dnešní době už opravdu vzácná dodávka a pohřební vůz, který se pravděpodobně nedochoval ani v jediném exempláři.
Popis: Označení modelu STW je zkratka anglického STATION WAGON - foneticky a zkráceně stejšn, česky kombi. Pochází ze Spojených států, kde vozy s takovouto karosérií s oblibou používali taxikáři a často s nimi, při čekání na zákazníky, stávali před vlakovými nádražími. Doslovný překlad je stanice vagónů, tedy vlastně nádraží. Čtyř dveřová (včetně zadních výklopných dveří), pětimístná karosérie poskytovala oproti svým předchůdcům o poznání více prostoru. Přední sedačka je posuvná, jednodílná. Vešli se na ni sice až tři lidé (i díky řadící páce pod volantem), nicméně přepravovat se smí pouze dva. Po sklopení zadní sedačky vznikne ložná plocha o délce 1800 mm (viz. Rozměrový výkres). Uprostřed palubní desky je popelníček (ačkoli vozidlo nemělo zapalovač) a pod ním mřížka určená pro montáž reproduktoru rádia. Rádio TESLA bylo součástí příplatkové výbavy a je zajímavé, že pokud si ho zákazník přál, musel popelníček oželet - montovalo se totiž na jeho místo. Zpětné světlomety se ovládaly ručně (nebyla u nich žádná mechanická vazba na zařazený rychlostní stupeň), spínačem na palubní desce.
Vývoj typu: Vozidla je možné rozdělit na ty původní (do roku výroby 1963) a na ty novější. Původní vozidla měla na vnitřních stranách ozdobných lišt předního nárazníku ještě svislé členy, lišta zadního nárazníku byla jednodílná. Na kapotě motoru byl velký nápis ŠKODA, který se skládal z pěti jednotlivých písmenek. Přední maska - s velkým znakem automobilky uprostřed - měla kromě sedmi vodorovných žeber ještě čtyři svislá. Po roce 1963 se tyto detaily změnily. U nových vozů zmizely svislé členy ozdobných lišt předního nárazníku. Lišta zadního nárazníku se nyní skládala ze dvou částí, spojených páskem uprostřed. Nápis na kapotě byl menší a tvořil jej jeden díl (písmena byla spojena ozdobnou lištou). Z přední masky zmizela svislá žebra a znak automobilky. První vozy (ty do roku výroby 1963), jsou dnes k vidění v původním stavu už jen velmi zřídka. Mnoho z nich bylo totiž v průběhu let modernizováno nebo byly na jejich případnou opravu použity díly z pozdějších verzí. A tak ani vozidlo, které má v technickém průkazu uveden rok výroby 1963 a dříve, nemusí už dnes mít z původních rozlišovacích znaků ani jediný. To je i případ STW Velkého Kluka.
• Autorská práva k rozměrovému výkresu na této stránce nenáleží tomuto webu.
• Zdroj rozměrového výkresu: Kniha ÚDRŽBA A OPRAVY AUTOMOBILŮ ŠKODA,
autor Jaroslav Andrt, rok vydání 1972