Může se prezentace firmy na FACEBOOKu obrátit proti ní? Prezentace firmy s naprosto nekonfliktním, korektním a právně zcela nezávadným předmětem činnosti? Může. Nebezpečí přitom plyne ze samé podstaty toho na čem je FACEBOOK založen, totiž že se váš nápad, předmět činnosti atd. někomu líbí. Líbí, ovšem poněkud jiným způsobem, než o jaký stojíte. A úplně nejhůř na tom budete, když se tak zalíbí samotnému FACEBOOKu. Následuje konkrétní příklad společnosti TIMELINES, INC.
- Společnost TIMELINES, INC. byla založena roku 2007 a v dubnu 2008 spustili svůj webový projekt Timelines.com s podtitulem "historie zaznamenaná lidmi pro lidi" a sloganem "Naše historie." Za cíl si kladou umožnit svým zákazníkům, lépe řečeno uživatelům jejich internetových stránek, nahrávat a vzájemně sdílet informace o proběhnuvších událostech, jinými slovy zaznamenávat historii.
- 23. května 2008 zažádala TIMELINES, INC. o registraci "Timelines" jakožto ochranné známky. Americká obdoba českého Úřadu průmyslového vlastnictví, obecně známého jako patentový úřad, United States Patent and Trademark Office, jim tuto ochrannou známku potvrdil 15. září 2009. Zde je třeba uvést, že z pohledu United States Patent and Trademark Office je slovo "Timelines" totéž co "Timeline".
- Pak, 22. září 2011, oznámil FACEBOOK spuštění služby Timeline, kterou jeho výkonný ředitel, Mark Zuckerberg, označil za "podstatu vašich zážitků na FACEBOOKu" a "příběh vašeho života". Po tomto oznámení FACEBOOK přesměroval všechny uživatele chtějící navštívit facebookovou prezentaci společnosti TIMELINES, INC. na stránky představující projekt Timeline na Facebook.com.
- 29. září 2011 TIMELINES, INC. zažalovala FACEBOOK pro porušení ochranné známky. Po prvním slyšení FACEBOOK výše zmíněné přesměrování uživatelů zrušil.
- 6. prosince 2012 podává FACEBOOK protižalobu s tím, že výraz "timelines" je pouze popisný, čili pro jimi nabízené služby obecně použitelný.
- Obě strany pak, 20. ledna 2012, předložili oblastnímu soudu tzv. JOINT INITIAL STATUS REPORT, kde, kromě jiného, souhlasí s rozfázováním dalšího postupu na 7 etap, z nichž první má být dokončena k 31. srpnu 2012 a předposlední k 31. lednu 2013. U té poslední zůstalo datum neuvedeno (záleží na soudu). Z dokumentu vyplývá, že obě strany připouštějí možnost mimosoudního vyrovnání.
Naší snahou není zastavit inovaci FACEBOOKu a spuštění této nové služby. Vadí nám, že službu nazvali a označili "Timeline". Doufáme, že si FACEBOOK uvědomí svou chybu, a to že musí být napravena. Jsme velmi hrdí na své produkty a služby, které jsme vyvinuli, a nemůžeme nečině sedět a dívat se jak FACEBOOK likviduje dobré jméno, jež jsme si vybudovali.
Proti záměru FACEBOOKu spustit službu s obsahem podobným službě někoho jiného nelze nic namítat. Říká se tomu konkurence, a s tou je třeba počítat. To si TIMELINES, INC. uvědomuje a chová se podle toho. Jinak už to je s názvem produktu. FACEBOOK podle všeho neměl právo nazvat svůj produkt "Timeline", protože je toto označení zaregistrováno jako ochranná známka společností TIMELINES, INC. Mohla to být sice náhoda plynoucí z jakékoli formy neznalosti, ale zdravý rozum napovídá, že v případě gigantu jako je FACEBOOK, tomu tak nebylo. V této souvislosti člověka napadají slova jako přezíravost, bezohlednost, bohorovnost... A je tu ještě jeden, možná mnohem závažnější aspekt, který TIMELINES, INC. ve svém nanejvýš diplomatickém prohlášení nijak nezmiňuje. Jedná se o ono bezskrupulózní přesměrování návštěvníků. FACEBOOK tím vyslal jasný signál, že bude-li to pro něj výhodné, nebude k dosažení svých cílů váhat poškodit své uživatele zneužitím jejich profilů. To je naprosto nepřijatelný, bezprecedentní a domýšlivě arogantní postoj, který by, byť vše nejspíš spěje k mimosoudnímu vyrovnání, neměl zůstat bez odezvy. Už jen proto, aby k tomu vyrovnání nakonec došlo a aby stálo za to.
Pokud se vám jednání FACEBOOKu nelíbí a chcete TIMELINES, INC. podpořit (nebo třeba jen vyjádřit svou averzi vůči FACEBOOKu), vyslyšte jejich výzvu a rozšiřte povědomost o tomto případu umístěním odkazu na vaše stránky, blog apod.
Odkaz na stránky TIMELINES, INC. pojednávající o jejich sporu s FACEBOOKem:http://timelines.com/trademark
Pro někoho může být zajímavá skutečnost, že jednou z inspirací k vytvoření FACEBOOKu byl pro Marka Zuckerberga patrně seznam studentů "The Photo Address Book", studenty označovaný jako "The Facebook", na škole kde do roku 2002 studoval, Phillips Exeter Academy, té samé škole, která poprvé roku 1965, spolu s Phillips Academy v Andoveru, zanechala své stopy i v rozkrývání záhady Ostrova dubů. Záhada Ostrova dubů je téma, o němž si rovněž můžete přečíst na tomto webu.
Zdroje informací:
timelines.com
| paidcontent.org
| www.wikipedia.org