Koncem dubna 1945 údajně vyjel z Rusy ohrožované Wrocławi, kterou Hitler prohlásil za pevnost, na západ, po železniční trati procházející Wałbrzychem, obrněný nacistický vlak. Projel Świebodzicemi a pokračoval dál na Szczawienko. Tam ale nikdy nedorazil. Má se za to, že někde mezi těmito lokalitami vjel do bočního tunelu, snad vedoucího pod zámek Książ s rozsáhlým nacisty vybudovaným podzemím. Vlak byl zajištěn výbušninami, vchod do tunelu odstřelen a místo odstřelu zamaskováno. Co měl vlak převážet, není přesně známo, ale spekuluje se o zlatu z Wrocławských bank a dalších cennostech. Tento "Zlatý vlak", jak bývá souprava označována, je Svatým grálem polských hledačů pokladů, je to symbol srovnatelný svým významem s celosvětově proslulou jantarovou komnatou, je to sen.
A nyní se ho údajně podařilo nalézt.
Když se tato zpráva dostala 18. srpna na veřejnost, byl to šok. Mnoho lidí se na to dívalo skepticky, když celou záležitost jednoduše považovali za vymyšlenou. Jak však postupem času vyplouvají na povrch další informace, získává zpráva víc a víc na věrohodnosti. Nálezci požádali o odměnu, do hry vstoupili právníci a úřady, z události se stala mezinárodní senzace a Židé se přihlásili o svá práva na náklad, který vlak převážel. V tomto kontextu začíná být jasné, že záležitost bude buď objev století, nebo pořádný průser.
Obr. 1 - Obrněný nacistický vlak, smíšená soupravaA kde že k tomu objevu mělo dojít? Přesně tam, kam ho umisťovala legenda: v okolí 65. kilometru železniční trati Wrocław-Wałbrzych. A jak? Jako v nějakém románu. Údaje o vlaku prozradil na smrtelné posteli muž, který se účastnil jeho ukrývání. Poskytl i mapku s vyznačenou polohou úkrytu. Pozdější nálezci se na místo vypravili a provedli jeho průzkum georadarem. Ten přítomnost vlaku pod zemí potvrdil.
Začátkem července poprvé informovali o nálezu úřady. O něco později, 13. srpna, se obrátili prostřednictvím právní kanceláře na okresní úřad ve Wałbrzychu s žádostí o záruku 10 % nálezného. Výsledky georadarového průzkumu jsou součástí této žádosti. Sami nálezci jsou přitom opatrní a o žádném zlatu nebo cennostech v souvislosti s vlakem nemluví. Paralela se ztraceným Zlatým vlakem je ale nepřehlédnutelná. A i kdyby k nalezení zlata ani cenností nedošlo, na podstatě věci by to příliš nezměnilo. Objev ztraceného vlaku by byl prvotřídní senzací, ať převážel co převážel.
Na daném místě už se hledalo v roce 2003, ale polská železnice tenkrát nedovolila v započatých pracích pokračovat, protože hrozil sesuv půdy ze svahu na kolejiště a zablokování trati. Pátrání po Zlatém vlaku samozřejmě probíhalo i po válce, a to i oficiálními místy. Bez úspěchu. O to je ohlášený objev překvapivější. A fantastičtější.
I když to podle dostupných informací vypadá, že k nálezu opravdu došlo, stále je na místě opatrnost v dělání závěrů. Teprve až budou utraceny první státní peníze - a to na vyprošťovací práce, nikoli ostrahu oblasti apod. - bude to možné chápat jako úřednické razítko s nápisem VĚROHODNÉ. Do té doby tu možnost blamáže, byť takové, která zašla příliš daleko, pořád existuje.
Navzdory přetrvávající nejistotě ohledně pravosti a povahy nálezu, nemůže tento web vzhledem ke svému zaměření takto zásadní objev pochopitelně ignorovat. Ať už tato nanejvýš vzrušující záležitost dopadne jakkoli, budou zde o jejím vývoji postupně přinášeny nové informace. Nejprve retrospektivně, tak jak se objevovaly od okamžiku zveřejnění nálezu, a poté, až se podaří dohnat časovou ztrátu, to budou informace aktuální.
< pokračování >
Zdroje informací:
Kniha Pan Samochodzik i Zaginiony Pociąg, autor Tomasz Olszakowski
Kniha Wojenne tajemnice zamku Książ, autor Piotr Kruszyński
autoflesz.com
| www.ceskatelevize.cz
| www.gazetawroclawska.pl
| www.prw.pl
| www.wykop.pl
• Autorská práva ke zdroji obrázků na této stránce nenáleží tomuto webu.
• Zdroj původních obrázků: www.worldwarphotos.info