Dobrodruh - Snílek - Romantik - Milovník přírody, historie, záhad a McDonald's

Historie | Škoda 1202 STW | Osobní zkušenosti | Montáž chladiče Š1203 do vozu Š1202

Je-li z nějakého důvodu potřeba vyměnit chladič, mohou při shánění originálu nastat komplikace. Naštěstí lze, třeba jen dočasně, použít ten ze Škody 1203 a na něj se už narazí přeci jen častěji. Není sice úplně shodný s tím ze Škody 1202, ale rozdíly nejsou nijak zásadní. Liší se umístěním přívodní trubky, která není uprostřed, ale na levé straně, a také způsobem uchycení. To se nenachází v dolní části chladiče, ale na jeho bocích, a pro přímou montáž do silentbloků ho samozřejmě není možné použít.

Problém s odlišnou polohou přívodní trubky má řešení poměrně jednoduché. Stačí natočit víčko termostatu tak, aby trubka směřovala k levé straně vozu, a propojit ho s chladičem gumovým kolenem určeným pro Š1203. To jde i v dnešní době vcelku bez problému sehnat, nové stojí cca 100,- Kč. Nepasuje tam ovšem dokonale. Téměř určitě dojde k jeho deformaci a zúžení průřezu, což by podstatně omezilo průtok vody. V takovém případě je možné navléknout na koleno v místě zúžení kovovou sponu a jejím utahováním vrátit hadici původní tvar. Zvláště při použití starého kolena je dobré si ověřit, zda má dostatečnou tuhost, aby udrželo chladič i při náporu vzduchu během jízdy v bezpečné vzdálenosti od vrtule.

Montáž samotného chladiče do vozu je o něco složitější, neboť vyžaduje výrobu speciálních držáků. Ty slouží vlastně jako jakási redukce s jejíž pomocí je možné chladič Š1203 uchytit do původních silentbloků. Otvor o průměru 13 mm v levém držáku je určen pro ovládání uzavírací klapky přívodu vzduchu do ventilačního systému vozu. K výrobě držáků postačí necelých 80 cm profilu L 30x30x3. Podrobnosti viz. výkresy.

Možná by vás mohl zajímat i článek Přehřívání motoru na tomto webu.